Socialdemokraterna har kommit med ytterligare ett huvudlöst förslag inom tandvårdsområdet i Västra Götalandsregionen. Man föreslår att åldersgrupperna 21-25 år skall erbjudas kostnadsfri tandvård till en kostnad av 100 miljoner om året. Detta är en grupp som har haft fri tandvård i Sverige t.o.m det år man fyller 19 år och därefter fri tandvård i VGR ytterligare två onödiga år. Det här är en grupp friska, vuxna myndiga individer med fin tandhälsa som själva bör få ta ansvar för sin tandvård.
I den statliga Tandvårdsförsäkringen finns för denna grupp redan ett årligt tandvårdsbidrag och en Tandvårdsförsäkring med ett högkostnadsskydd.
I VGR finns också ett s.k. Frisktandvårdssystem där en patient kan ansluta sig till en försäkring gällande under tre år. Mot en månatlig kostnad på i de flesta fall 40 kronor försäkrar man sig mot högre kostnader. Försäkringen kan förlängas om patienten så önskar.
Efter den fria barn- och ungdomstandvården har det visat sig att patienterna går till tandläkaren i mindre omfattning och S hävdar att den aktuella gruppen har en försämrad tandhälsa. Redan inom barn-och ungdomstandvården är intervallerna mellan undersökningar ofta långa utan att man där talar om någon försämrad tandhälsa.
Det vore intressant att se den statistik som man bygger detta påstående på!
Det finns bland våra medborgare stora grupper som faktiskt bör ha en kostnadsfri utökning av sin tandvård, men det är de som inte gör sin röst hörd. Åldringar med fler och fler tänder i behåll utgör en tickande tandvårdsbehovsbomb dår ålderförändringar och medicinering snabbt kan ödelägga ett tidigare fint bett. Yngre individer med fysiska eller psykiska handikapp är en grupp som riskerar försämrad tandhälsa.
Om man anser att man har medel att förstärka tandvården, satsa på de som behöver det och inte på de som själva bör ha förmåga att sköta sin tänder!
fredag 30 april 2010
söndag 11 april 2010
Antisemitism och Kooperativa förbundet
Antisemitismen tar sig alltid nya uttryck. Den 10 april röstade Konsumentföreningen Väst på sin årsstämma igenom tre motioner om att israeliska produkter bör bojkottas i Coops butiker. Dessa motioner kommer att gå vidare till Kooperativa Förbundet.
Det är tydligt att det är okey att bojkotta produkter från Mellanösterns enda demokrati medan man fortsätter att handla med produkter från väldens största diktatur, Kina. Man kan bara dra slutsatsen att det här är ännu ett utslag av antisemistism.
I Malmö har antisemistismen fått till följd att judar flyttar från staden. Här i Västsverige skall vi inte ha den utvecklingen utan på alla sätt motarbeta att antisemitismen visar sitt tryne.
I Malmö motarbetar inte den ledande s-politikern tydligt antisemitismen . Det blir intressant hur ledande s-politiker i Västsverige kommer att agera.
För egen del anser jag att det är dags att bojkotta Coops affärer. Sluta att handla på Coop Nära, Extra, Forum och Bygg! Bojkotta även Löplabbet och MedMera Bank som ägs av kooperationen!
Det är tydligt att det är okey att bojkotta produkter från Mellanösterns enda demokrati medan man fortsätter att handla med produkter från väldens största diktatur, Kina. Man kan bara dra slutsatsen att det här är ännu ett utslag av antisemistism.
I Malmö har antisemistismen fått till följd att judar flyttar från staden. Här i Västsverige skall vi inte ha den utvecklingen utan på alla sätt motarbeta att antisemitismen visar sitt tryne.
I Malmö motarbetar inte den ledande s-politikern tydligt antisemitismen . Det blir intressant hur ledande s-politiker i Västsverige kommer att agera.
För egen del anser jag att det är dags att bojkotta Coops affärer. Sluta att handla på Coop Nära, Extra, Forum och Bygg! Bojkotta även Löplabbet och MedMera Bank som ägs av kooperationen!
torsdag 4 mars 2010
RUT och ROT
Avdraget för hushållsnära tjänster håller på att utveckla sig till en mardröm för Mona Sahlin. Föer några år sedan propagerade hon för just denna typ av avdrag och nu tvingas hon vika ner sig för s.k. reformerade kommunister.
Svarta jobb blir vita, arbetslösa får jobb, inga kostnader för samhället och en möjlighet för fr.allt lågutbildade kvinnor att få ett riktigt arbete med sociala förmåner. Och många kunder som får möjlighet att få ihop ett stressigt liv.Egentligen en riktig vinna-vinna situation.
Hyckleriet når nya höjder när man samtidigt förklarar att ROT avdraget skall minsann vara kvar. Men det är klart, där arbetar fr.allt män i ett fackförbund som betalar stora bidrag till partiets valkassa medan hushållstjänsterna ofta utföres av småföretagare.
Sedan RUT avdraget infördes har vår familj haft en polsk invandrare som städare fyra timmar varannan vecka. Hon driver ett eget företag och betalar skatt och avgifter. Samtidigt har vi utnyttjat ROT avdraget för underhåll av på huset. För mig är det ingen skillnad på dessa köp av tjänster.
Om avdraget förvinner kommer vi knappast att utnyttja någon av tjänsterna. Städa och måla får vi göra själva och stora projekt får vi ta ledigt för. Kanske inte ett smart nationalekonomiskt utnyttjande av familjens sammanlagt ca 20 års akademiska studier men en ekonomisk realitet i vårt högskattesamhälle.
Svarta jobb blir vita, arbetslösa får jobb, inga kostnader för samhället och en möjlighet för fr.allt lågutbildade kvinnor att få ett riktigt arbete med sociala förmåner. Och många kunder som får möjlighet att få ihop ett stressigt liv.Egentligen en riktig vinna-vinna situation.
Hyckleriet når nya höjder när man samtidigt förklarar att ROT avdraget skall minsann vara kvar. Men det är klart, där arbetar fr.allt män i ett fackförbund som betalar stora bidrag till partiets valkassa medan hushållstjänsterna ofta utföres av småföretagare.
Sedan RUT avdraget infördes har vår familj haft en polsk invandrare som städare fyra timmar varannan vecka. Hon driver ett eget företag och betalar skatt och avgifter. Samtidigt har vi utnyttjat ROT avdraget för underhåll av på huset. För mig är det ingen skillnad på dessa köp av tjänster.
Om avdraget förvinner kommer vi knappast att utnyttja någon av tjänsterna. Städa och måla får vi göra själva och stora projekt får vi ta ledigt för. Kanske inte ett smart nationalekonomiskt utnyttjande av familjens sammanlagt ca 20 års akademiska studier men en ekonomisk realitet i vårt högskattesamhälle.
måndag 22 februari 2010
Mångfald och frihet kapar köer
Dagens Nyheter beskriver vad som händer med köerna till utprovning av hörselhjälpmedel när audionomer tillåts etablera sig fritt. Kort sammanfattning - köerna försvinner! Landstingsmonopol eller upphandlade alternativt drivna monopol lyckas inte med det som Skåne, med sin etableringsfrihet, lyckats med.
Inom hälso- och sjukvården finns mängder med verksamheter där monopolen kan avskaffas med stora vinster för medborgarna när det gäller hälsa och välfärd.
Landstingsmonopolkramarna, som finns inom många politiska partier, hävdar ofta med emfas att man kan få samma engagemang och produktivitet i en offentligt driven verksamhet. Efter 33 års yrkesverksamhet inom landstingsvärlden, bl.a. som klinikchef och verksamhetschef, anser jag att det är rena dravlet. Tröghet och centralstyrning tycks vara en del av ett offentligt monopol oavsett om den politiska majoriteten är borgerlig eller socialistisk .
För att släppa loss kreativiteten och öka produktiviteten inom många delar av hälso.-och sjukvården finns ett enkelt recept, bryt monopolen, inför etableringsfrihet och valfrihet för medborgarna.
I Västra Götalandsregionen måste det dock först till en politisk förändring. Folkpartiet Liberalerna måste sluta fungera som stödparti till Socialdemokraterna!
Inom hälso- och sjukvården finns mängder med verksamheter där monopolen kan avskaffas med stora vinster för medborgarna när det gäller hälsa och välfärd.
Landstingsmonopolkramarna, som finns inom många politiska partier, hävdar ofta med emfas att man kan få samma engagemang och produktivitet i en offentligt driven verksamhet. Efter 33 års yrkesverksamhet inom landstingsvärlden, bl.a. som klinikchef och verksamhetschef, anser jag att det är rena dravlet. Tröghet och centralstyrning tycks vara en del av ett offentligt monopol oavsett om den politiska majoriteten är borgerlig eller socialistisk .
För att släppa loss kreativiteten och öka produktiviteten inom många delar av hälso.-och sjukvården finns ett enkelt recept, bryt monopolen, inför etableringsfrihet och valfrihet för medborgarna.
I Västra Götalandsregionen måste det dock först till en politisk förändring. Folkpartiet Liberalerna måste sluta fungera som stödparti till Socialdemokraterna!
tisdag 12 januari 2010
Byt samarbetspartners i Västra Götalandsregionen
Folkpartiet Liberalerna har i åtta år varit ett stödparti till Socialdemokraterna i Västra Götalandsregionen. Många Folkpartister i Bohuslän är kritiska till fortsatt samarbete och önskar att partiet skall byta "partner" och också klart deklarera detta inför årets valrörelse. Vid nomineringsmötet i Bohuslän i höstas antogs ett uttalande med denna innebörd. Motståndet mot uttalandet var tydligt från vissa etablerade regionpolitiker som stöder det nuvarande samarbetet.
Landstinget Halland har tydligt demonstrerat vad ett borgerligt styrt landsting innebär. Flera år innan Alliansregeringen genom lagstiftning tvingar landstingen att från årsskiftet införa reell valfrihet för patienterna införde Halland det s.k. Vårdval Halland.
En borgerligt styrd Västra Götalandsregion hade kunnat genomföra samma reform under samma tidsperiod som Halland.
För en liberalare region krävs att Folkpartiet Liberalerna bryter samarbetet med Socialdemokraterna.
Landstinget Halland har tydligt demonstrerat vad ett borgerligt styrt landsting innebär. Flera år innan Alliansregeringen genom lagstiftning tvingar landstingen att från årsskiftet införa reell valfrihet för patienterna införde Halland det s.k. Vårdval Halland.
En borgerligt styrd Västra Götalandsregion hade kunnat genomföra samma reform under samma tidsperiod som Halland.
För en liberalare region krävs att Folkpartiet Liberalerna bryter samarbetet med Socialdemokraterna.
Etiketter:
borgerligt samarbete i VGR,
liberal region
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
